Predstavovaná práca vznikla počas vedeckého štipendijného pobytu v Nemecku,
ktorý sa uskutočnil v čase od 1. septembra 2003 do 28. februára 2005 vďaka
nadácii Alexandra von Humboldta (Alexander von Humboldt-Stiftung). Zahrnuje
paraliturgickú piesňovú produkciu, ktorá vznikala alebo sa používala v prostredí
veriacich byzantsko-slovanskej obradovej tradície v priestore bývalého
Mukačevského biskupstva, najmä však na východnom Slovensku a v priľahlej časti
Zakarpatskej oblasti Ukrajiny. Predstavuje 21 rukopisných spevníkov zo Spišskej,
Šarišskej, Zemplínskej a Užskej stolice a obsahuje aj odkazy na ďalšie rukopisné
texty v 51 rozličných ruských, ukrajinských a srbských rukopisných spevníkoch.
Osobitnú skupinu tvoria paraliturgické piesne z takých spevníkov, ktoré vznikli
v prostredí Báčky a Sriemu, kde podnes žijú potomkovia prisťahovalcov z
východného Slovenska a Zakarpatskej oblasti Ukrajiny. Publikovaný súbor tak
predstavuje prvý ucelený obraz o repertoári paraliturgických piesní v 18. – 19.
storočí v našom priestore a ponúka aj možnosti na ďalší jazykovedný, literárno-historický i
kulturologický výskum.
Projekt, ktorého výstupom je predstavovaná práca, bolo možné realizovať aj vďaka
kontaktom v Patristickej komisii Vestfálskej akadémie vied (Patristische
Kommission der Akademie der Wissenschaften von Nordrhein-Westfalen) v Bonne, kde
sa v podobe mikrofilmov a xerokópií nachádza množstvo cyrilských rukopisných
pamiatok. Práve tie umožnili komplexnejší pohľad na skúmanú problematiku. Pri
realizácii výskumných úloh pomohol aj Slavistický ústav Jána Stanislava SAV
v.v.i.,
v Bratislave, Pontificio Istituto Orientale v Ríme a Gegorian Foundation.
Predložený súbor paraliturgických piesní a ich variantov
vyšiel tlačov vďaka podpore
nadácie Alexandra von Humboldta v koedícii dvoch vedeckých sérií - Bausteine zur
slavischen Philologie und Kulturgeschichte a Monumenta Byzantino-Slavica et
Latina Slovaciae. Prezentuje niektoré nové poznatky a pohľady na vývin
paraliturgickej piesňovej produkcie v priestore, ktorý leží na hranici dvoch
slovanských svetov označovaných ako Slavia Latina a Slavia Byzantina. Osobitne
významným je prínos pri skúmaní repertoára paraliturgickej piesňovej tvorby v
18. a 19. storočí v doteraz málo preskúmanom multikultúrnom, multietnickom a
multijazykovom prostredí východného Slovenska a Zakarpatskej oblasti Ukrajiny.