Témy dizertačných prác
Študijný program slavistika - slovanské jazyky
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
-
Lingvistický, historický a filozofický výskum konceptov jednoty v diele V.S. Soloviova
-
Školiteľ/ka: Prof. Róbert Lapko, Th.D., PhD.
Anotácia:
Vladimir Sergejevič Soloviov (1853-1900), ruský náboženský filozof, básnik a spoločenský kritik, sa všeobecne pokladá za jedného z najväčších ruských mysliteľov svojej doby. Jeho dielo položilo základy modernej ruskej filozofie a významne podnietilo duchovné a kultúrne obrodenie občas označované aj ako strieborný vek ruskej literatúry v prvej tretine 20. storočia. Soloviov svojím dielom presadzoval ideál univerzálnej náboženskej jednoty ľudstva a zblíženia východného a západného kresťanstva. V rámci toho sa stal rozhodným kritikom ruského nacionalizmu presadzovaného v Rusku predstaviteľmi súdobého Slovanofilského hnutia.
Predkladaný projekt sa bude zameriavať na filozofický, historický a jazykovedný výskum konceptov jednoty a integrácie v diele V. S. Soloviova ako všejednota (всеединство), všeobecný (вселенский), celostné poznanie (цельное знание) v kontexte jeho kritiky nacionalizmu (национализма), abstraktných princípov (отвлечённых начал), sobornosti (соборности), i v širšom kontexte snahy konceptualizovať jednotu v súdobom v slovanskom hnutí 19. storočia (slovanská vzájomnosť, všeslovanstvo a pod.).
Владимир Сергеевич Соловьев, Национальный вопрос в России (Выпуск первый, 1888); Национальный вопрос в России (Выпуск второй, 1891).
Собрание сочинений Владимира Сергеевича Соловьева, Том V. (СПб.: Просвещение, 1911), 3-401.
Študijný program slovanské jazyky a literatúry
Filozofická fakulta UKF
-
Paraliturgické piesne v zbierkach z východného Slovenska: jazykovo-kultúrna komparácia
Paraliturgical hymns in collections from eastern Slovakia: a linguistic-cultural comparison
Školiteľ/ka: Prof. PhDr. Peter Žeňuch, DrSc.
Anotácia:
Paraliturgická pieseň v byzantskom prostredí patrí k mimoliturgickým piesňovým prejavom a zároveň predstavuje obraz o kultúrnom a religióznom myslení v ľudovom kontexte. Popri didaktickej funkcii sú piesne aj svedectvom o historicko-kultúrnej pamäti veriaceho spoločenstva. Odráža sa v nich celý rad procesov, ktoré sú zahrnuté v jazykovej zložke jednotlivých textov a ich variantmi. Jednotlivé piesne a ich varianty pritom poukazujú na jazykovo-kultúrne i religiózne reálie prostredia, v ktorých sa používajú. Existencia piesňových variantov dokazuje interkultúrnu životaschopnosť tém a výskum ich jazyka zároveň poskytuje priestor pre pochopenie procesov kultúrnej komunikácie.
Študijný program slovenské dejiny
Trnavská univerzita v Trnave