(západného aj východného obradu) z hľadiska európskeho kontextu
V dňoch 27.–30. septembra 2000 usporiadal Slavistický kabinet SAV na pôde Matice slovenskej v Martine medzinárodnú interdisciplinárnu vedeckú konferenciu Prekladanie Biblie, náboženská tvorba a duchovná pieseň (západného aj východného obradu) z hľadiska európskeho kontextu.
Konferencia sa uskutočnila v spolupráci s Maticou slovenskou a so Slovenským komitétom slavistov.
Na konferencii sa zúčastnili jazykovedci, teológovia, hudobní a literárni vedci a historici zo Slovenska, Poľska, Nemecka, Talianska, z Ukrajiny a Bieloruska.
Rokovanie prebiehalo v týchto tematických okruhoch:
I. O prekladoch biblického textu
Ján Doruľa, Jazyk Kamaldulskej Biblie v dobovom kontexte |
Elena Krasnovská, Pravopisná, hláskoslovná a tvaroslovná stránka prekladu Kamaldulskej Biblie |
Vladimír Gregor, O mieste a okolnostiach vzniku prekladu Kamaldulskej Biblie |
Hans Rothe, Die paulinische Terminologie in der slowakischen Kamal- dulenser Bibel |
Jana Skladaná, Preklad frazeológie v Kamaldulskej Biblii |
Tadeusz Pietras, Slovenský preklad textov Pentateuchu v kázňach Alexandra Máčaja |
Ján Debnár, Preklad Svätého písma do bernolákovskej slovenčiny |
Anton Semeš, Glagolášske preklady pred rokom 1200 |
Ján Ďurica, Botekov preklad Svätého písma |
II. Biblická tematika v duchovnej piesni západného a východného obradu
Ladislav Kačic, Biblické texty v hudbe slovenských skladateľov 17. a 18. storočia |
Peter Žeňuch, Paraliturgická pieseň byzantsko-slovanského obradu a jej používanie na východnom Slovensku |
Peter Ruščin, Biblické motívy katolíckych duchovných piesní v kontexte potridentskej liturgie |
Ladislav Bartko, Jazyk spevníka Cantus Catholici z roku 1655 a jeho širší historický, národný a jazykovo-kultúrny vývinový kontext |
Silvia Lauková, Cantus Catholici ako zdroj duchovnej piesne v 17. storočí |
Timotea Vráblová, Biblické motívy v obrazovej výstavbe Tranovského cirkevných piesní (Cithara Sanctorum 1636) |
Dieter Stern, „Das Lied des heiligen Ioasaph“ – ein Beitrag zur Geschichte des geistlichen Lieds bei den Ostslaven |
Jozef Šelepec, Preklady a adaptácie slovenskej duchovnej piesne u Ukrajincov |
Tatiana Kamenská, Úroveň svadobnej duchovnej piesne v rímskokatolíckej cirkvi na Slovensku v súčasnosti vo vzťahu k biblickému textu |
III. Biblický text v náboženskej, literárnej a umeleckej tvorbe
Eva Frimmová, Biblia v rukopisných a tlačených pamiatkach z konca stredoveku a začiatku novoveku vo vzťahu k Slovensku |
Jozef Pavlovič, Biblický prototext v byzantsko-slovanskej liturgii (prípravné modlitby a proskomídiá) |
Cyril Vasiľ, Biblické citácie a parafrázy v textoch byzantskej liturgie a Výklad svätej liturgie Jána Joanikija Baziloviča (1742-1821) |
Danuta Bieńkowska, Wyznaczniki językowe polskiego stylu biblijnego |
Daniel Škoviera, Parafráza Ž 103 od humanistu Jána Bocatia |
Gizela Gáfriková, K funkcii a k charakteru úvodných pastierskych spevov v Gavlovičovej Valaskej škole |
Erika Brtáňová, Biblický text a homiletická tvorba |
Marta Keruľová, Literárna autorita Biblie v archetypálnych obrazoch |
Vera Frančuk, Biblejnye motivy v kievskom letopisanii |
Nadzeja Šakun, Lakaľnaja biblejskaja tradycyja (Turauskae Evangelle i „Slovy“ Kiryly Turauskaga) |
Lev Nikandrovič Smirnov, O roli biblejskich tekstov kak stimula literaturno-chudožestvennogo tvorčestva slavianskich pisatelej i poetov |
Kristína Vaverčáková, Tendenčný prepis biblického textu |
Oľga Kovačičová, Biblické inšpirácie v ruskej literatúre |
Piotr Tarliński, Der Bibeltext im Kunstwerk : Eingebrachte Qualitäten und aktivierte Vorgänge |
Edmund Hleba, Náboženská tematika a náboženské osobnosti v ľudových rozprávkach |
Katarína Žeňuchová, Ľudové rozprávky z východného Slovenska v kontexte religiózneho myslenia |